Sinds 1 januari 2018 werken we voor de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp met resultaatgerichte inkoop. Invoering van een dergelijke grote verandering gaat gepaard met aanloop vraagstukken op verschillende niveaus: eigen gemeente, Fryske gemeenten, Sociaal Domein Fryslân (SDF) en zorgaanbieders.
Om mogelijke (financiële) risico’s te ondervangen zijn de volgende maatregelen getroffen:
- het provinciaal volgen van de transformatie en de invulling daarvan door zorgaanbieders:
- centraal via het contractmanagement van SDF en op basis van de adviezen van de ingestelde taskforce jeugd.
- als gemeente volgen van de transformatie en de invulling daarvan door zorgaanbieders:
- gesprekken met regionale zorgaanbieders;
- controle en naleving op een juiste uitvoering van administratieve processen op basis van de gemaakte contractuele afspraken;
- het aanspreken op verantwoordelijkheden via provinciaal contractmanagement;
- sturen op beoogd inhoudelijk resultaat door het sociaal wijkteam;
- het beheersen van de kostenontwikkeling door continue monitoring.
Het traject voor inkoop met contracten die in zouden gaan op 1 januari 2022 is stopgezet als gevolg van juridische procedures. Dit traject wordt opnieuw opgestart met als doel nieuwe contracten per 1 januari 2023. Vertrekpunt hierbij blijven de uitgangspunten van de inkoop van de zorg in 2018 aangevuld met de in de afgelopen periode opgedane ervaringen en gedane aanpassingen.